Tuesday 9 January 2007

Espresso


Ahh - espresso. Jeg fik rep'et min Pavoni espressomaskine. (Den havde lidt vandladningsbesvær) Blot en lille justeringsfejl - nem at rette. Pavoni er ikke helt enkel at anvende, der er stort set ingen automatik på den. Den holder temperatur/tryk på det foreskrevne niveau: 92° C, 1,8 bar på kedlen. Alt andet er overladt til hjemme-baristaen: kaffesort, ristning, formaling og endelig brygningen. Her er resultatet så af 50% Espresso Superiore blanding og 50% Yunnan kaffe. Yeps - du læste rigtigt: kaffe fra Kina!! Ikke let at få fat i, men min kaffepusher kan bare det der:-)
Super blanding efter min smag. Kommer du forbi en dag, kan jeg jo brygge dig en kop - der er rent faktisk kun 1/3 koffein i espresso i forh. til alm kaffe. Smagen er utrolig intens: aromatisk, krydret, rund og med passende syre/frugt i eftersmagen. Er brygningen vellykket, er konsistensen næsten cremet. Nydes i små slurke - eftersmagen kan holde sig i flere timer!
Jeg synes også, du lige skal nyde Pavoni'en. Espresso-geeks kalder den The Chrome Peacock. Jeg lægger et espresso-link i CheckWeb-boksen ude til højre.

1 comment:

Anonymous said...

Det lyder bare super lækkert - sådan en kop espresso - halvdelen af det super, er jo din måde at skrive om det... hilsner Mette Gagliano (2life)